هفدهم سپتامبر، مصادف با بیست و ششم شهریور ماه، به عنوان روز جهانی ایمنی بیمار با شعار (( مراقبت ایمن برای هر نوزاد و هر کودک)) و ((ایمنی بیمار از ابتدا)) نامگذاری شده است. این روز فرصتی جهت ارتقاء فرهنگ ایمنی وبهبود کیفیت خدمات ارائه شده به بیمار می باشد.به این مناسبت مراسمی گرامیداشت با حضور تیم مدیریتی ایمنی، سوپروایزرین ، سرپرستاران و رابطین ایمنی برگزار گردید.
هر کودکی از همان ابتدا حق دارد از مراقبتهای بهداشتی ایمن و با کیفیت برخوردار باشد. با این حال، نوزادان و کودکان خردسال به دلیل رشد سریع، نیازهای بهداشتی در حال تحول و الگوهای مختلف بیماری با خطرات بیشتری روبرو هستند. آنها برای صحبت کردن و تصمیمگیری به بزرگسالان متکی هستند. کودکان همچنین ممکن است بسته به شرایط اجتماعی-اقتصادی خود با چالشهای بیشتری روبرو شوند، مانند عدم توانایی در دریافت مراقبتهای مورد نیاز. این عوامل آنها را در صورت عدم تطابق مراقبت با سن، اندازه، وضعیت سلامتی و شرایطشان، بیشتر در معرض آسیب قرار میدهد.یک حادثه ایمنی میتواند عواقب مادامالعمری برای سلامت و رشد کودک داشته باشد. به همین دلیل است که روز جهانی ایمنی بیمار ۲۰۲۵ به تضمین مراقبت ایمن برای هر نوزاد و کودک، با تمرکز ویژه بر کودکان از بدو تولد تا نه سالگی، اختصاص داده شده است.
به گزارش روابط عمومی مرکز، ماریا محمدی کارشناس هماهنگ کننده ایمنی بیمار اظهار داشتند.باتوجه به اینکه این مرکز بیمارستان مادرو کودک می باشد و بیماران کودک ، نوزاد و مادر جزء گروه بیماران آسیب پذیرمی باشند .در معرض آسیب بیشتر ناشی از خدمات سلامت غیرایمن قرار خواهند گرفت .بنابراین درک و ارتقا فرهنگ ایمنی کارگروهی و تیمی می باشد که نیاز به ترویج فرهنگ ایمنی در تمامی سطوح مراقبتی بعنوان یک اولویت مطرح گردید. در این راستا تعهدنامه مبنی بر اقدامات ایمن جهت بیماران، توسط افراد حاضر در مراسم به شرح زیر در 10 بند امضاء گردید.
1-رعایت 9 راه حل ایمنی بیمار (* توجه به داروها بانام و تلفظ مشابه جهت جلوگیری از خطاهای دارویی *توجه به مشخصات فردی بیمار جهت جلوگیری از خطا *ارتباط موثر در زمان تحویل بیماربا تکنیک (ISBAR) *انجام پروسیجرصحیح در محل صحیح بدن *کنترل غلظت محلول های الکترولیت *اطمینان از صحت دارودرمانی در مراحل انتقالی ارائه خدمات *اجتناب از اتصالات نادرست سوند و لوله ها *استفاده از وسایل صرفا یکبار مصرف *بهبود بهداشت دست برای جلوگیری از عفونت مرتبط با مراقبت های سلامتی)
2-رعایت 7 رایت دارودهی (*بیمار صحیح *داروی صحیح *راه مصرف صحیح *زمان صحیح *دوز مصرف صحیح *ثبت صحیح *حق کارکنان/بیمار با مراقبین در ارتباط با سوال در مورد دستور دارویی داده شده)
3-ترخیص ایمن بیمار با تکنیک SMART ( *علائم * داروها *زمان ویزیت یا مراجعه بعدی *خلاصه پرونده، آزمایشات و نتایج، صحبت های لازم( آموزش به بیمار)
4- پیروی از دستورالعمل شناسایی فعال بیماران قبل از انجام هرگونه پروسیجر(برچسپ زرد طبق کدبندی از 11 تا20 جهت بیماران در معرض خطر،برچسپ قرمز جهت بیماران که آلرژی دارند)
5- انجام بازدیدهای مدیریتی ایمنی توسط تیم مدیریتی بیمارستان طبق تقویم مدون مدیریتی
6- گزارش وقایع 29 گانه و خطاهای پزشکی طبق فلوچارت مربوطه
7-مدیریت پیشگیرانه خطر جهت اجتناب از وقایع ناخواسته طبق تکنیک FMEA در راستای ارتقا فرهنگ ایمنی از سطح 3 به 4
8-تامین کالا/ملزومات/ داروها و تجهیزات با رعایت اصول هزینه اثربخشی، کیفیت و ایمنی بیمار برنامه ریزی و انجام می شود.
9-مداخلات تهاجمی با رعایت اصول ایمنی بیمار و ضوابط مربوط انجام میشود.
10-مقادیر بحرانی آزمایشها و واحد تصویر برداری تعیین شده و در معرض دید است و کارکنان مرتبط از آن آگاهی داشته باشند و طبق آن عمل کنند.
در پایان جهت هرچه باشکوه تر شدن این مراسم راند مدیریتی باحضور تیم مدیریتی ایمنی انجام گردید و از کارشناس هماهنگ کننده ایمنی بیمار ، پزشکان، رابطین ایمنی فعال تقدیر بعمل آمد.
افراد آنلاین | 0 |
بازدید صفحه جاری | 23 |
تاریخ بروز رسانی | 1404/05/13 |
بازدید امروز | 249 |
بازدید دیروز | 495 |
بازدید کل | 221087 |